Umowa o prace projektowe – co musisz o niej wiedzieć?

Umowa o prace projektowe – co musisz o niej wiedzieć?

Umowa ta nie została uregulowana w przepisach prawa jako umowa nazwana. Traktuje się ją jako szczególny rodzaj umowy o dzieło. Przepisy nie określają formy tej umowy, ale dla celów dowodowych oraz mając na celu zabezpieczenie interesów danej strony należy ją sporządzić w formie pisemnej. (forma ta jest konieczna (pod rygorem nieważności), gdy w umowie o prace projektowe dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych lub udzielenia licencji wyłącznej do korzystania z utworu.)

 

Stronami umowy o prace projektowe są:

  • Inwestor (zamawiający)
  • Projektant (przyjmujący zamówienie)

 

Przedmiot umowy o prace projektowe

W ramach umowy Przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła - projektu budowlanego czyli dokumentacji projektowej i technicznej planowanej inwestycji budowlanej i wydania go Inwestorowi, a Zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Umowa może zawierać także postanowienia dotyczące nadzoru autorskiego.

 

Projekt budowlany

Podstawowym obowiązkiem projektanta w ramach umowy jest opracowanie zamówionego projektu budowlanego. Szczegółowe wymagania co do zakresu i treści projektu budowlanego określają przepisy art. 34  ustawy  z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane oraz wydanego na jego podstawie rozporządzenia. Zakres i treść projektu budowlanego powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu, stopnia skomplikowania robót budowlanych oraz w zależności od przeznaczenia projektowanego obiektu określać niezbędne warunki do korzystania z obiektu przez osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Szczegółowy zakres i formę projektu budowlanego określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.

Obowiązki projektanta:

Do podstawowych obowiązków projektanta, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlanego należy:

1) opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z wymaganiami ustawy, ustaleniami określonymi w decyzjach administracyjnych dotyczących zamierzenia budowlanego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej;

2) zapewnienie, w razie potrzeby, udziału w opracowaniu projektu osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności oraz wzajemne skoordynowanie techniczne wykonanych przez te osoby opracowań projektowych, zapewniające uwzględnienie zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w procesie budowy, z uwzględnieniem specyfiki projektowanego obiektu budowlanego;

3) sporządzenie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względu na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego, uwzględnianej w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

4) określenie obszaru oddziaływania obiektu;

5) uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń rozwiązań projektowych w zakresie wynikającym z przepisów;

6) wyjaśnianie wątpliwości dotyczących projektu i zawartych w nim rozwiązań;

7) sporządzanie lub uzgadnianie indywidualnej dokumentacji technicznej, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. z 2019 r. poz. 266 i 730);

8) sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub organu administracji architektoniczno-budowlanej w zakresie:

  1. stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem,
  2. uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.

 

Obowiązki Inwestora to przede wszystkim:

  • odebranie gotowego projektu i zapłata wynagrodzenia za ten projekt.
  • dostarczenie projektantowi informacji, dokumentów i danych, na podstawie których projekt ma zostać sporządzony.

Zgodnie z art. 640 k.c. jeżeli do wykonania dzieła potrzebne jest współdziałanie zamawiającego, a tego współdziałania brak, przyjmujący zamówienie może wyznaczyć zamawiającemu odpowiedni termin z zagrożeniem, iż po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu będzie uprawniony do odstąpienia od umowy. Co istotne, w tym zakresie wypowiedział się również Sąd Najwyższy - Izba Cywilna w wyroku z dnia 7 lipca 1999 r. II CKN 426/98 wskazano, że: "Jeżeli według umowy stron wykonanie zamówionego dzieła wymaga współdziałania zamawiającego, a ten nie współdziała, przyjmujący zamówienie może odstąpić od umowy (art. 640 k.c.). Na zamawiającym ciąży wówczas obowiązek zapłacenia wynagrodzenia, mimo niewykonania dzieła. Wynagrodzenie to ulega jednak zmniejszeniu o kwotę zaoszczędzoną przez przyjmującego zamówienie wskutek niewykonania dzieła (art. 639 k.c.)."

 

Wynagrodzenie

W braku odmiennej umowy, przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dokumentacji projektowej (dzieła). Jeżeli dokumentacja projektowa (dzieło) ma być oddawana częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą oddania każdej z części projektu (dzieła) (art. 642 §1 i 2 k.c.)

 

Odbiór

Należy pamiętać o tym, aby w umowie doprecyzować to w jaki sposób i w jakiej formie dokumentacja projektowa ma zostać dostarczona Zamawiającemu, w jakiej ilości egzemplarzy. Co istotne, również sam odbiór powinien zostać potwierdzony za pomocą protokołu odbioru.

UWAGA - co do zasady Zamawiający jest zobowiązany do odbioru dokumentacji projektowej, chyba że zawiera wadę istotną, czyniącą ją niezdatną do zwykłego użytku lub sprzeciwiającą się postanowieniom umownym.

 

W umowie o prace projektowe strony oczywiście mogą zawrzeć także inne postanowienia dotyczące przykładowo:

 

  • kwestii płatności zaliczki / wynagrodzenia częściowego, jeżeli zostały przewidziane
  • kwestii zmian w dokumentacji projektowej wprowadzanych na życzenie Zamawiającego
  • zasad poufności –tajemnicy przedsiębiorstwa / tajemnicy handlowej
  • kwestii nadzoru autorskiego
  • kwestii odstąpienia od umowy
  • kwestii zasad doręczeń korespondencji oraz wymienienie osób odpowiedzialnych za wymianę informacji i podejmowanie decyzji
  • zasad rozstrzygania sporów,
  • kar umownych,
  • rodzaju dokumentów oraz sposobów i terminów przekazania ich przez Zamawiającego Projektantowi, klauzuli mediacyjnej lub arbitrażowa)oraz uregulowania właściwości sądu
  • wymienienia załączników do umowy przed podpisami stron.

 

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej bądź mają problem prawny, który wymaga konsultacji zapraszam do Kancelarii w Koszalinie. Kancelaria Radcy Prawnego Agata Gąsecka w Koszalinie świadczy usługi stacjonarnie w siedzibie firmy w Koszalinie, a po wcześniejszym opłaceniu zlecenia także online - e-mailowo, telefonicznie bądź za pośrednictwem innych środków porozumiewania się na odległość. Radca prawny Agata Gąsecka przeanalizuje Państwa sprawę i udzieli porady prawnej, a także wskaże dalsze kroki prawne i możliwości działania. Radca prawny Agata Gąsecka udziela porad prawnych w zakresie sporządzania umów o prace projektowe, analizy umów o prace projektowe bądź reprezentacji w sprawach o zapłatę przeciwko inwestorowi.

 

Materiał ma charakter edukacyjny i nie stanowi porady prawnej. W celu uzyskania indywidualne porady prawnej i analizy sprawy należy umówić się na konsultacje pod numerem telefonu: 789-145-897 bądź e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Dane kontaktowe

Kancelaria Radcy Prawnego Agata Gąsecka

ul. Waryńskiego 12/1, 75-541 Koszalin

+48 789 145 897

kancelaria@agatagasecka.pl

Dane kancelarii

numer rachunku bankowego:
19 1140 2004 0000 3902 8171 8814
NIP: 4990687735

Zakres usług