Czego można żądać od sprzedawcy, gdy towar jest niezgodny z umową?
Każdy z nas miał pewnie w życiu chociaż jedną taką sytuację, gdy zakupiony przez niego towar, produkt okazał się być niezgodny z umową. Występowały w nim wady albo okazywał się niefunkcjonalny lub pojawiały się inne niedopatrzenia i niezgodności z zapewnieniami sprzedającego. W takich sytuacjach ważne jest zrozumienie swoich praw oraz wiedza na temat możliwości żądania od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy.
Podstawą do określenia żądań konsumenta jest ponowne odniesienie się do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).
W art. art. 43d i art. 43e ustawodawca sprecyzował nam z jakimi żądaniami i kiedy może wystąpić konsument do sprzedawcy. A zatem przyjmując, że zakupiony przez nas towar jest niezgodny z umową konsument może złożyć reklamację i żądać:
- naprawy towaru,
- wymiany towaru.
Czy sprzedawca może odmówić naprawy, wymiany albo zamienić jedno roszczenie konsumenta i zrealizować drugie?
Tak, taka sytuacja może mieć miejsce. Teoretycznie wybór pomiędzy wymianą a naprawą należy do konsumenta, ale jeżeli jednak spełnienie żądania konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla sprzedawcy, to może on:
- wymienić towar – zamiast go naprawić,
- naprawić towar – zamiast go wymienić.
Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Nadmierne koszty dla przedsiębiorcy, czyli jakie?
Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Jak szybko powinna nastąpić wymiana lub naprawa?
Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany ponosi sprzedawca, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów (art. 43d ust. 4 ustawy).
Dalsze działania konsumenta uzależnione są od reakcji sprzedawcy dlatego też jeśli sprzedawca:
- odmówił naprawy lub wymiany towaru,
- nie naprawił lub nie wymienił towaru,
- próbował naprawić lub wymienić, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
- oświadczył, że nie naprawi lub nie wymieni towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
to konsument ma prawo do:
- żądania obniżenia ceny
- odstąpienia od umowy – jeżeli wada jest istotna
Co ważne - jeśli brak zgodności z umową jest istotny, konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.
Jak wskazać cenę obniżoną?
Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
Ile czasu ma sprzedawca na zwrot środków pieniężnych?
Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej bądź mają problem prawny, który wymaga konsultacji zapraszam do Kancelarii w Koszalinie.
Kancelaria Radcy Prawnego Agata Gąsecka w Koszalinie świadczy usługi stacjonarnie w siedzibie firmy w Koszalinie, a po wcześniejszym opłaceniu zlecenia także online - e-mailowo, telefonicznie bądź za pośrednictwem innych środków porozumiewania się na odległość.
Zakup towaru niezgodnego z umową może być nie tylko frustrujący, ale także może naruszać prawa konsumenta. W takich sytuacjach ważne jest, aby znać swoje prawa i wiedzieć, jak skutecznie dochodzić swoich roszczeń. Proszę pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek respektować Państwa prawa jako konsumenta i uczciwie rozpatrywać zgłoszone reklamacje.
Radca prawny Agata Gąsecka przeanalizuje Państwa sprawę i udzieli porady prawnej, a także wskaże dalsze kroki prawne i możliwości działania. Radca prawny Agata Gąsecka udziela porad prawnych w zakresie umów sprzedaży, niezgodności towaru z umową (wcześniej rękojmi), roszczeń związanych z naprawą, wymianą towaru czy też odstąpieniem od umowy, w tym przede wszystkim złożeniem reklamacji i ewentualnym dochodzeniem przez konsumenta naprawienia szkody z tytułu zakupy towaru niezgodnego z umową.
Materiał ma charakter edukacyjny i nie stanowi porady prawnej. W celu uzyskania indywidualne porady prawnej i analizy sprawy należy umówić się na konsultacje pod numerem telefonu: 789-145-897 bądź e-mailowo: